Inspiratie en tools

Hieronder vind je initiatieven en informatie die je verder helpen het thuiswerken in goede gezondheid vol te houden. Hier kun je inspiratie putten uit de vele cultuur- en bewegings-initiatieven die zijn opgestart, en meer lezen over in contact blijven met je werkgever of, wanneer je zelf werkgever bent, met je werknemers

Inspiratie

  1. Hoe houd je werknemers gezond, hoe verbeter je jouw vitaliteit en hoe verbeter je het contact met je collega's?  Ga naar hoewerktnederland.nl voor meer informatie en tips voor thuiswerkende werkgevers en werknemers. 
  2. Stichting NL Onderneemt Maatschappelijk! heeft namens MKB-Nederland en VNO-NCW handige informatie en bruikbare tips voor werkgevers én werknemers bij elkaar gebracht op het platform ‘Thuiswerken is topsport’.
  3. Sport en bewegen is belangrijk om fit en gezond te blijven. Maar ook een manier om met anderen in contact te zijn. Maar hoe doe je dat, in deze tijd, als veel sport- en beweegvoorzieningen zijn gesloten? Lees hier alles over sport of bekijk de tips van TeamNL.
  4. In tijden waarin een bezoek aan een culturele instelling niet mogelijk is, gaat online een wereld vol kunst, muziek en theater open. De vele online initiatieven op cultuurgebied vind je hier: luister, lees of kijk je ogen uit, en ga zelf creatief aan de slag!
  5. Op het online Loket Gezond Leven van het RIVM vind je verschillende leefstijladviezen voor thuis. Met deze adviezen kunnen ook professionals werkzaam bij de gemeente, GGD Gemeentelijke/gewestelijke gezondheidsdienst of in de zorg mensen helpen om thuis een gezonde leefstijl te behouden.
  6. Op afstand toch samen zijn terwijl je een ommetje maakt? Download de gratis Ommetje app ontwikkeld door de Hersenstichting.

In gesprek met je werkgever

TNO adviseert werknemers het volgende: “Ben je werknemer en weet je niet goed wat er van je verwacht wordt? Trek dan aan de bel bij je leidinggevende. Dat is misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar alleen als je aankaart dat je knelpunten ervaart, weet je zeker dat je leidinggevende hiervan op de hoogte is. Zeker als je op afstand werkt, kun je niet zomaar verwachten dat een leidinggevende het kan raden. Maak concreet waar je tegen aan loopt. Welke opdrachten, taken of verwachtingen zijn onduidelijk? Als je leidinggevende niet gevoelig is voor jouw ‘bel’, vraag dan bij collega’s na of zij dezelfde problemen ervaren en als dat zo is, laat ze dan zelf ook aan de ‘bel’ trekken.”

In gesprek met je werknemers

  • Uiteraard is er voor werkgevers ook een belangrijke taak om werknemers uit te vragen naar hun situatie. Op webpagina leidinggeven aan thuiswerkers is hier meer over te lezen.
  • Werkgeversvereniging AWVN publiceerde een handreiking voor werkgevers om psychische klachten te verhelpen en ziekteverzuim te vermijden. Bekijk de handreiking voor praktische tips!
  • Hoe word je een goede werkgever voor ouders met jonge kinderen? Bekijk hier het webinar en de factsheet van Inspectie SZW.

Relevante onderzoeken

Werknemers maken zich zorgen over het fit en vitaal blijven, millennials missen de sociale interactie en maatwerk op het gebied van thuiswerken werpt voor iedere werknemer zijn vruchten af. Dit zijn drie conclusies uit een recent breed onderzoek van Nationale-Nederlanden en HR tech scale-up Crunchr. Het corona-thuiswerkonderzoek geeft aan welke ondersteuning werknemers op dit moment wensen en hoe werkgevers kunnen zorgen dat hun werknemers betrokken en productief blijven.

Hulp bij psychische klachten

Wat voor hulp kan je inschakelen als je (meer) last hebt van psychische klachten zoals gevoelens van depressie en angst, als gevolg van de coronacrisis? En durf je uit schaamte of angst geen hulp te zoeken bij hulpverleners zoals de bedrijfsmaatschappelijk werker, de bedrijfsarts of huisarts? Dan kan je ook anoniem online hulp krijgen voor psychische klachten. Lees hier meer over anonieme e-mental health. De kosten van deze zorgverlening worden vergoed vanuit een subsidieregeling van 24 juni 2021.

OVAL-campagne 'Back on Track'

De OVAL-campagne 'Back on Track' draait om de vraag hoe je als werkgever invulling geeft aan een nieuwe manier van werken waarbij medewerkers weer terug naar kantoor komen, maar ook gedeeltelijk thuis werken. De centrale tool in deze campagne is een interactieve roadmap ‘Back on Track’. Met behulp van de roadmap stippel je de route uit naar een nieuwe, vitale manier van werken die leidt langs verschillende thema’s. De thema’s zijn onderverdeeld in de hoofdthema’s leiderschap (Contact met je medewerkers, Digitaal, live of hybride, Verbinding en Ontwikkeling) en vitaliteit (Gezond en veilig werken, fysieke fitheid, mentale fitheid en Verzuim door corona). De roadmap geeft per thema informatie en handvatten om hier zelf of samen met een dienstverlener mee aan de slag te gaan en kan gebruikt worden om invulling te geven aan een gesprek over de nieuwe vitale manier van werken.