Vitaal Thuiswerken

Voor alle werkenden in Nederland geldt sinds half maart: werk zoveel mogelijk vanuit huis. Dit is een van de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te kunnen controleren, kwetsbare groepen te beschermen en ervoor te zorgen dat zorgverleners en ziekenhuizen de grote druk aankunnen.

Inmiddels werken veel mensen al wekenlang dagelijks vanuit hun eigen woon- of werkkamer. Dit is een uitzonderlijke situatie die in ieder geval tot 20 mei, maar wellicht nog langer, zal duren. Zowel voor werknemers als voor werkgevers brengt dit uitdagingen met zich mee.  

Werknemers

Het thuiswerken vraagt de nodige flexibiliteit en aanpassingsvermogen. Werknemers hebben te maken met nieuwe uitdagingen, zoals werken zonder de directe aanwezigheid van collega’s. Of werken in een huis vol mensen, waarbij zorg- en werktaken door elkaar heen lopen. Er zijn voor werknemers veel tips beschikbaar die je kunnen helpen, maar die in de praktijk toepassen kan best lastig zijn. Ben je op zoek naar praktische tools of inspiratie om het thuiswerken in goede gezondheid vol te houden? Kijk dan hier voor een overzicht van inspiratie, tools en publicaties.

Fysieke belasting bij zittend werk

Je kunt verschillenden dingen doen om het thuiswerken zo prettig mogelijk te maken. Zorg waar mogelijk voor een rustige werkplek met een stoel waar je goed op zit. Beweeg voldoende gedurende de dag. Op de pagina tips voor thuiswerken vind je hier meer informatie over. Krijg je lichamelijke klachten, kijk dan of je je stoel of werkplek kunt aanpassen. Werk je met een beeldscherm, plaats dit dan iets lager dan op ooghoogte.

Mentale belasting van thuiswerken

Langdurig thuiswerken kan  mentaal belastend zijn. Informele gesprekjes met collega’s tussendoor vallen nu weg, en het veelvuldig gebruik van digitale voorzieningen zoals videoconferencing kan voor vermoeidheid zorgen. Ook het combineren van werk en andere verplichtingen kan vermoeidheid en stress veroorzaken.  Plan daarom je werkdag, neem vaak een korte pauze, beweeg voldoende en doe tussendoor iets om te ontspannen. Veroorzaakt het thuiswerken spanning of zorgt het ervoor dat je niet lekker in je vel zit, bespreek dit dan met anderen, bijvoorbeeld met collega’s en met je leidinggevende. Geef aan je leidinggevende aan waar je mee zit en bekijk samen wat je kunt doen om de situatie te verbeteren.

Bij veel organisatie is het ook mogelijk om, indien nodig, in gesprek te gaan met arboprofessionals. Hierbij kan je denken aan de bedrijfsarts, bedrijfsmaatschappelijk werk of de vertrouwenspersoon.

Op de pagina tips voor thuiswerken vind je meer tips om het thuiswerken mentaal goed vol te houden. Op Rijksoverheid.nl vind je daarnaast tips over omgaan met zorgen of spanning door het coronavirus.

Werkgevers

Het thuiswerken vraagt van werkgevers een andere stijl van leidinggeven. Het is belangrijk om vertrouwen en begrip richting je werknemers uit te spreken, bijvoorbeeld over het feit dat werk en privé meer door elkaar lopen. Actief in contact blijven met je werknemers is dan ook van belang. Geef duidelijk aan wat je van werknemers verwacht. Ga na of de opdrachten duidelijk zijn en welk resultaat er verwacht wordt. Hier kun je als werkgever meer lezen over leidinggeven op afstand. 


Bekijk onderstaande video voor een tip om mentaal gezond te blijven als thuiswerker.

Video Vitaal Thuiswerken