Tips & inspiratie voor meer beweging tijdens werk (toolbox)

Nederland is Europees Kampioen zitten. In geen enkel ander land zit zo’n groot gedeelte (32%) van de bevolking meer dan 8,5 uur per dag. Een belangrijk deel van dit zitten gebeurt op het werk. Met mogelijk ernstige gevolgen voor de gezondheid, zoals hart- en vaatziekten, vroegtijdig overlijden en diabetes type II. Wanneer het zitten met beeldschermwerk wordt gecombineerd, is er ook sprake van een verhoogde kans op klachten aan armen, nek en schouders. Het is belangrijk om bewust te zijn van het feit dat zelfs als je 150 minuten per week beweegt of 10.000 stappen zet, dit nog niet zegt dat je niet veel zit. Waar moet je als werknemer of werkgever op letten om lichamelijke onderbelasting te voorkomen? Om dit risico te minimaliseren is, werd dit overzicht van tools en tips ontwikkeld. Hieronder is een compacte en overzichtelijke set samengesteld met enkele goede en bruikbare gratis instrumenten die helpen bij het verminderen van de lichamelijke onderbelasting.

Factsheets

Bekijk voor een overzicht van de feiten en cijfers over ons zitgedrag op werk: 

Beweegschema’s

Hieronder vind je verschillende beweegschema’s die je helpen om regelmatig te bewegen tijdens je werkdag:

Beweegbingo

Tijdens de Werken = Bewegen Challenge werd zittend Nederland door middel van een beweegbingo uitgedaagd om meer te bewegen. De uitdaging is om per dag de blauwe activiteiten te doen. Je kunt de activiteiten die je hebt gedaan wegstrepen, zodat je aan het einde van de week een volle kaart hebt. Het streven is om elk halfuur even te bewegen, dus doe gerust meer activiteiten van de bingokaart op een dag. Is de kaart daardoor sneller vol? Dan kun je het opnieuw gebruiken. 

Toolkit

Wil je als werkgever, manager of betrokken collega mensen binnen jouw sector, organisatie of bedrijf ook motiveren om meer te bewegen tijdens het werk? Download dan hier de toolkit met online communicatiemiddelen, zoals de factsheets, beweegschema’s/stappenplannen en posters.