Verhalen uit de praktijk: "Het welzijn van onze mensen staat bovenaan."

Nederland is Europees kampioen zitten. Niet alleen in onze vrije tijd, maar ook tijdens het werk zitten we veel. In de vervoersbranche zitten werknemers veel, gemiddeld 5,8 uur op een werkdag. Dat is relatief hoog in vergelijking met andere sectoren. Monique Kappert, directielid organisatie en communicatie bij logistiek bedrijf Pultrum met vestigingen in Rijssen en Kampen is zich bewust van de risico’s van langdurig zitten. Het bedrijf telt ruim 200 medewerkers en zet zich actief in voor duurzame inzetbaarheid onder haar werknemers. Zo verlootte het onlangs de Transport Packs van student Marc-Jan van Heijst onder chauffeurs.

“We zijn een Twents familiebedrijf. Rentmeesterschap is voor ons belangrijk; het welzijn van onze mensen staat bovenaan. Om te onderzoeken waar de behoefte ligt, hebben we een aantal jaar geleden eerst een enquête onder de werknemers uitgezet. Wat willen jullie op het gebied van duurzame inzetbaarheid? Als resultaat daarvan hanteren we verschillende instrumenten die daaraan bijdragen. Naast deeltijd werken als chauffeur kunnen werknemers gebruik maken van een preventief medisch onderzoek. We gaven voorlichting over voeding en bewegen. Binnenkort gaan we met samen met een professional kijken hoe we het best de stoel van de chauffeurs kunnen instellen. Daarnaast stimuleren we onder andere deelname aan bedrijfsvoetbal en hardloopwedstrijden”, vertelt Kappert over de initiatieven die het logistiek bedrijf heeft opgezet.

Chauffeurs onderweg fit en alert houden

Een van de initiatieven die het bedrijf heeft opgezet, was een actie waarmee chauffeurs een Transport Pack kunnen winnen. Marc-Jan van Heijst, student en bedenker, vertelt over de tas: “Ik studeer op dit moment Bedrijfskunde en Agrifoodbusiness. Als onderdeel van de opleiding begon ik samen met vier andere studenten een bedrijf, waarbij we een product of dienst in de markt moesten zetten. Ik dacht, hoe kun je chauffeurs onderweg fit en alert houden? Ik ben zelf gepassioneerd over bedrijven en sport. Voor het studieproject vroeg ik me af hoe kun je met een drukke werkdag en lange tijd in de cabine toch nog fit blijven? Zo ontstond de Transport Pack, een compacte sporttas met weerstandband, springtouw en matje die ook een trainingsschema bevat zodat chauffeurs in een korte tijd een effectieve training kunnen doen.” 

Personeel een extra boost geven

Van Heijst kent toevallig de familie Pultrum en benaderde hen met de vraag of zij een aantal Transport Packs onder hun chauffeurs zou willen verspreiden. Daar werd heel warm op gereageerd. Kappert vertelt over de winactie: “Een van de marketingstudenten heeft de winactie opgezet. De chauffeurs moesten een originele motivatie insturen over waarom zij graag de Transport Pack wilden winnen. We hebben bewust gekeken naar chauffeurs die al met het thema bezig zijn en chauffeurs die willen starten met meer bewegen. Daar hebben we hartstikke leuke reacties op ontvangen. Het transportpack kan gewoon mee in de cabine.” Van Heijst is enthousiast: “Ik hoop dat meer transportbedrijven aan de gang willen gaan met mijn product. Het is een redelijk makkelijke manier om het personeel een extra boost te geven.”

Het werk aangenamer maken

Het initiatief van het bedrijf past in een groter verhaal. Kappert vertelt over de visie: “Elk transportbedrijf moet de verantwoordelijkheid nemen om op langere termijn te kijken naar hoe je je mensen duurzaam kunt inzetten. Het vak mag ook aantrekkelijker. Luister naar je medewerkers en ga op een oprechte manier met ze in gesprek. Waar kun je als werkgever het werk aangenamer maken?”