De Arbowet in praktijk #3: Blom Hoveniers Oudenbosch

Sinds 1 juli 2018 is de nieuwe Arbowet een feit. In een serie bedrijfsportretten stellen 3 mkb’ers zichzelf voor. In aflevering 3 vertelt Frank Blom over het gelijknamige hoveniersbedrijf dat hij samen met zijn vrouw leidt: Blom Hoveniers Oudenbosch. “Wat je ook doet, doe het in kleine stapjes. Gewoon vooraan beginnen…”

Beeld: Yvonne Compier

In den beginne…

“Dan gaan we terug naar 1990. Toen begonnen mijn vrouw Miranda en ik samen dit bedrijf. Maar eigenlijk begon het al eerder, bij mijn moeder én mijn brommer. Ik kon alles van mijn moeder krijgen, zei ze vaak. Maar ik moest het wel zelf betalen… Mijn moeder kreeg namelijk 805 gulden bijstand en kon die 1.105 gulden voor mijn studie niet betalen. Dus verkocht ik mijn Kreidler. Ik heb er geen moment spijt van gehad. Mijn studie leidde tot deze, inmiddels, behoorlijke organisatie. Miranda en ik zijn op elkaar ingespeeld, maar dat geldt eigenlijk voor ons hele team. Als ik weer een appje krijg van opdrachtgevers dat ze fijn hebben gewerkt met onze jongens dan ben ik zó trots. Daar doen we het voor.”

Wat is een goede werkgever?

“Een goede werkgever is een betrokken werkgever. Zowel privé als zakelijk. We zijn vaak ondernemer én maatschappelijk werker ineen. Als er iets is met onze mensen, doen we alles wat binnen onze macht ligt om te helpen, ook binnen hun gezin. Ik heb die betrokkenheid moeten leren. Ik liep vroeger de deurstijlen eruit; ik ging maar door. Ik werk nu meer als een paraplu: zorg dat de boel droog blijft. En praat altijd in de wij-factor. Die 9 die ik wekelijks leverde, moest iedereen vroeger leveren, maar een 7 is vaak al heel goed. En beter voor het ziekteverzuim en het verloop van je mensen.”

‘Het begon bij mijn moeder én mijn Kreidler.’

Hoe passen jullie in je bedrijf de vernieuwde Arbowet toe?

“We hebben gekozen voor het basiscontract, inclusief de risico’s die worden gedekt bij ziekteverzuim. Simpel te regelen en goedkoper dan je zou denken. Verder kunnen onze mensen gebruikmaken van een bedrijfsarts. Daar hebben we zelfs een extra module voor verzekerd. Ook kunnen we altijd terecht bij onze Stigas Preventieadviseur, een heel fijne man. Hij staat midden in het arbeidsleven, weet veel en helpt echt mee. Vroeger werd je eens in de zoveel tijd gebeld door de arbodienst. Dat was het dan. Een wereld van verschil.”

Hoe ver gaat jullie arbobeleid?

“We gaan vrij ver in ons arbobeleid, vind ik. We zijn ook voortdurend bezig om het werk beter, sneller, maar ook arbeidsvriendelijker te maken. Zo hebben we sinds kort een elektrische snoeischaar. Arbo-technisch heeft deze snoeischaar voordelen ten opzichte van de handsnoeischaar. We verminderen er repeterende bewegingen mee en krachtsinspanningen bij dikkere takken. Een simpel apparaatje misschien maar het vergroot onze capaciteit en het voorkomt mogelijk het ontstaan van (RSI-) klachten. We betrekken de jongens bij dit soort investeringen. Maar ook bij een thema als ziekte. Dan bedoel ik niet echt ziekenhuisgevallen, maar wel de overige kwaaltjes. Soms nodigen we mensen die er even uit zijn uit toch even naar de zaak te komen. Al is het maar een halfuurtje. Niet om te pesten, maar om contact te houden. Anders wordt de afstand zo groot en dat kan verkeerd aflopen. Jammer genoeg hebben wij daar ook leergeld voor betaald in het verleden. Dat pakken we nu anders aan. We willen voorkomen dat zoiets nog een keer gebeurt...”

'Blijf duidelijk en houd de lijntjes zo kort mogelijk.'

Wat is jullie arboslimme tip aan collega-ondernemers?

“Mijn advies aan collega’s is: blijf duidelijk en houd de lijntjes zo kort mogelijk. En neem de tijd. De sfeer op de werkvloer verbeteren of het ziekteverzuim verlagen gaat niet vanzelf. Er is echt veel mogelijk. Ook bij ons op kantoor is de arbozorg goed geregeld. We kunnen haast niet meer zonder dit vangnet. Maar wat je ook doet, doe het in kleine stapjes. Gewoon vooraan beginnen. Ik ben nu eenmaal geen econoom en beschik ook niet over een glazen bol. Wees niet bang voor morgen. Zolang je maar blijft investeren in je mensen.”