De situatie van de zieke werknemer bepaalt wanneer en bij wie de werknemer moet worden ziekgemeld.

Voor de werkgever gelden de volgende richtlijnen voor ziekmelding:

  • Het stappenplan van het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) geeft alle stappen weer die je moet nemen als een werknemer ziek is, en welke documenten hierbij nodig zijn.
  • De werkgever moet de zieke werknemer uiterlijk binnen een week ziek melden bij de arbodienst of bedrijfsarts.
  • De werkgever moet de regels voor ziekmelding bekendmaken bij de medewerkers.
  • De werkgever mag aan de werknemer vragen wanneer deze weer denkt te kunnen werken.

Voor de werknemer gelden de volgende richtlijnen bij ziekmelding:

  • De werknemer moet de verzuimregels (het verzuimprotocol) van de werkgever opvolgen. Zo moet de werknemer zich bijvoorbeeld tijdig ziek melden.
  • De werknemer is niet verplicht iets te vertellen over de oorzaak van de ziekte.
  • De werknemer mag spontaan uitleg geven over de oorzaak van de ziekte, maar de werkgever mag daar niet naar vragen.