De situatie van de zieke werknemer bepaalt wanneer en bij wie de werknemer moet worden ziekgemeld.
Voor de werkgever gelden de volgende richtlijnen voor ziekmelding:
- Het stappenplan van het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) geeft alle stappen weer die je moet nemen als een werknemer ziek is, en welke documenten hierbij nodig zijn.
- De werkgever moet de zieke werknemer uiterlijk binnen een week ziek melden bij de arbodienst of bedrijfsarts.
- De werkgever moet de regels voor ziekmelding bekendmaken bij de medewerkers.
- De werkgever mag aan de werknemer vragen wanneer deze weer denkt te kunnen werken.
Voor de werknemer gelden de volgende richtlijnen bij ziekmelding:
- De werknemer moet de verzuimregels (het verzuimprotocol) van de werkgever opvolgen. Zo moet de werknemer zich bijvoorbeeld tijdig ziek melden.
- De werknemer is niet verplicht iets te vertellen over de oorzaak van de ziekte.
- De werknemer mag spontaan uitleg geven over de oorzaak van de ziekte, maar de werkgever mag daar niet naar vragen.