Nissan

'Het bedrijf wordt niet alleen efficiënter, maar de medewerkers worden ook intrinsiek gemotiveerd.'

Praktijkverhaal 18 - Nissan

Over het bedrijf

Nissan Motor Parts Center BV is het Europese aftersales distributiecentrum van Nissan in Amsterdam. De hoofdactiviteit is voorraadbeheer en onderdelenlogistiek in de automotive sector. In totaal werken in Amsterdam 400 mensen waarvan 200 in de magazijnoperatie. 70% van deze medewerkers is ouder dan 45 jaar en 30% is ouder dan 55 jaar.

Wat hebben we gedaan?

Nissan creëert bij haar medewerkers een hoge mate van betrokkenheid. Hierbij staat centraal dat Nissan een ruilrelatie heeft met haar medewerkers; enerzijds de levering van arbeid en de kennis en inzichten die de medewerker heeft van het productieproces, anderzijds loon voor het geleverde werk en de mogelijkheid voor de medewerker zich te ontwikkelingen. Nissan hecht waarde aan een transparante relatie tussen werkgever en werknemer; er zijn geen verrassingen door willekeur of onzorgvuldig leiderschap.

Wat heeft het opgeleverd?

Medewerkers leveren een hoogwaardige bijdrage aan het verbeteren van het logistieke proces. Hierdoor wordt niet alleen het bedrijf efficiënter, maar worden ook de medewerkers intrinsiek gemotiveerd.

Gouden tip

De gouden tip is simpel maar vereist grote discipline van de leiding. Leg duidelijke relaties tussen het werk en de bedrijfsdoelen, dus doe geen dingen die in het licht van de bedrijfsdoelen niet nodig zijn en ontsluit en benut de kennis die medewerkers hebben van het bedrijfsproces.