Stigas - “Hou het praktisch”

Bij het werken in de agrarische en groene sector kom je vaak in aanraking met stof. Bijvoorbeeld bij het oogsten en verwerken van gewassen en bij contact met dieren in de stal. Deze blootstelling aan stof brengt serieuze veiligheidsrisico’s met zich mee.  Het duurt echter meestal lang voordat de gevolgen hiervan merkbaar worden. Daarom is het lastig om werknemers en werkgevers bewust te maken van de risico’s van stofblootstelling en te overtuigen maatregelen te nemen.

Logo Pak Stof Aan

Met steun van een subsidie van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft Stigas, het kenniscentrum voor veilig, gezond en duurzaam werken in de agrarische en groen sector, de campagne ‘Pak stof aan!’ opgezet. Met deze campagne zet Stigas in op het verhogen van het risicobewustzijn, het stimuleren van het nemen van maatregelen en het vroegtijdig signaleren van arbeidsgerelateerde aandoeningen. 

Over de lessen uit deze campagne spraken we met Tanja de Jong, onderzoeker bij Stigas en projectleider van de campagne ‘Pak stof aan!’. “Met de subsidie van het ministerie hebben we een campagnewebsite met een kennisdatabank opgezet met bijbehorende communicatie en stofadvies gegeven aan bedrijven waar onze adviseurs langskomen. Daarnaast hebben we stofgerelateerde aandoeningen op proberen te sporen door medisch preventief onderzoek te doen, zowel bij mensen die bij de bedrijfsarts kwamen, als bij bezoekers van 2 vakbeurzen, waar we met een bedrijfsarts een stand hebben ingericht.”

Wat heeft de subsidie opgeleverd? “De activiteiten die we met de subsidie hebben ondernomen maken het mogelijk om meer aandacht te genereren voor het thema en meer mensen in de sector te bereiken. De uitdaging ligt er nu in om deze aandacht voor de gevaren van stofblootstelling op langere termijn vast te houden. Daarom blijven onze adviseurs op pad gaan om stofmetingen te doen en blijven we aandacht besteden aan stof in onze nieuwsbrief en op sociale media.”

Heb je tips voor andere bedrijven en andere sectoren als het gaat om de aanpak van gevaarlijke stoffen? “Zeker. We merkten dat video’s van ondernemers goed werken. Veel bedrijven zijn zich bewust van de risico’s van stofblootstelling, maar zijn druk met dagelijkse bezigheden. Een video van een ander bedrijf in dezelfde sector dat echt met de aanpak van stof bezig is, motiveert enorm om zelf ook aan de slag te gaan. Daarnaast merkten we dat het gesprek aangaan met bedrijven het beste werkt, zodat we ze advies op maat kunt geven. Daarbij geldt: hou het praktisch. Een bedrijf wil uiteindelijk gewoon weten: wat moet ik doen en wat kost dat?”

Wil je ook werk maken van veilig werken met gevaarlijke stoffen? Kijk dan op onze campagnewebsite voor praktische info en handvatten om aan de slag te gaan. En ben je benieuwd naar de ‘Pak stof aan!’ campagne van Stigas en de video’s die ze van ondernemers in de agrarische en groensector hebben gemaakt? Kijk dan hier.