Nog 100 dagen: heeft u alles op orde?

De vernieuwde Arbowet is op 1 juli 2017 ingegaan. De overgangsregeling van 1 jaar eindigt over exact 100 dagen, op 1 juli 2018. Vanaf dat moment moeten alle werkgevers aan alle verplichtingen vanuit de Arbowet voldoen. Heeft u het al op orde?

Door preventie en arbozorg goed te regelen, kunnen werkgevers zorgen voor een gezonde en veilige werkomgeving én voldoen zij aan de Arbowetgeving. Maar hoe pak je dat aan?

Werkgevers en werknemers moeten samenwerken bij de uitvoering van het arbobeleid. Het Stappenplan Arbozorg helpt werkgevers om – samen met de ondernemingsraad of de personeelsvertegenwoordiging en de arbodienstverlener - de arbozorg binnen de organisatie optimaal uit te voeren. Bekijk de animatie over het Stappenplan Arbozorg, of download de handige infographic en zie direct waar jouw organisatie en/of werkgever staat:

Zelfinspectie

Met de zelfinspectie ‘Arbo op orde!’ kunt u eenvoudig zelf controleren of u zich aan de wet houdt. U bekijkt uw bedrijf dan zoals een inspecteur van de Inspectie SZW dat zou doen. In de zelfinspectie zitten onder andere vragen over de preventiemedewerker, de RI&E en het basiscontract dat u met de bedrijfsarts en arbodienstverlener afsluit. Start de zelfinspectie direct op zelfinspectie.nl.

Digitale toolkit nieuwe Arbowet

De digitale toolkit Nieuwe Arbowet is gevuld met nuttige factsheets, aansprekende posters, handige social media stills, bondige animaties en Q&A’s over de veranderingen in de Arbowet. De toolkit is bij uitstek bedoeld om werkgevers, preventiemedewerkers, bedrijfsartsen, arboprofessionals en werknemers goed te informeren over de nieuwe Arbowet en hen te faciliteren met middelen die ze zelf kunnen inzetten. De diverse voorlichtingsmaterialen kunnen worden gedownload van het Arboportaal en mogen vrij gebruikt worden voor eigen (social media) communicatieactiviteiten. Bekijk de toolkit op www.arboportaal.nl/arbozorg of download direct de toolkit met alle producten.