In 2019 ga ik … met meer plezier naar mijn werk

Komend jaar stop ik met roken. Ga ik minder drinken. Of ga ik er écht voor zorgen dat ik weer wat meer in de sportschool sta. Het begin van een nieuw jaar staat in het teken van goede voornemens die vaak na een paar weken, of zelfs al dagen weer in de prullenbak verdwijnen. En volgens onderzoek zal dat besef vooral vandaag, op Blue Monday, bij velen binnenkomen. Veel voornemens zijn ook gerelateerd aan een gezonde privé-werkbalans. En plezier hebben in het werk is daar een essentieel onderdeel van. Daarom een reminder waar we naar kunnen streven en hoe we dat kunnen doen.

Tevreden medewerkers die lekker in hun vel zitten zijn goud waard. Maar een goede werksfeer is niet altijd vanzelfsprekend. Zo wordt er nog steeds teveel gepest op de werkvloer en heeft één op de drie werknemers last van een hoge werkdruk. Dat kan leiden tot werkstress en zelfs tot psychische en fysieke gezondheidsklachten. En dat moeten we dus voorkomen. En we kunnen er met elkaar aan werken dat 2019 in het teken staat van werkplezier! Er zijn meerdere tips die hieraan bij kunnen dragen.

Maar hoe zorgen we er vervolgens voor dat deze goede voornemens standhouden, en niet op Blue Monday alweer vergeten zijn? We kunnen kijken naar een aantal concrete handvatten die het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft ontwikkeld om gezond & veilig werken in het daglicht te zetten:

#1 Werkplezier. Als eerste: het belang van werkplezier op de werkvloer. Bedrijven en organisaties die werk maken van de gezondheid, betrokkenheid en ontwikkeling van hun medewerkers, plukken daar vaak direct de vruchten van. Duurzame inzetbaarheid noemen we dat. Jaarlijks wordt in november tijdens de Week van de Werkstress volop aandacht besteed aan de talloze investeringen die bedrijven kunnen maken om het werkplezier voor hun werknemers te vergroten. En werknemers hebben hier zelf natuurlijk ook een belangrijke rol in. Bekijk de Werkplezier Top 10 voor inspiratie.

#2 Veilig Werken met [Gevaarlijke] Stoffen. Dit programma brengt, zoals de naam al doet vermoeden, de risico’s van werken met gevaarlijke stoffen onder de aandacht. Elk jaar overlijden 3.000 mensen in Nederland aan ziektes die ze door gevaarlijke stoffen op het werk hebben opgelopen. Denk aan allergische reacties of zelfs ernstige longziektes en kanker. Met de online test ‘Hoe veilig werk jij?’ kun je zelf controleren hoe veilig jouw werkplek is. En gebruik bijvoorbeeld de Stoffencheck van Inspectie SZW om informatie te vinden over het werken met bepaalde stoffen.

#3 Arbozorg. Last but not least: iedere werkgever heeft een zorgplicht. In de nieuwe Arbowet staan verschillende verplichtingen die de werkgever en werknemer dwingen om hier afspraken over te maken. Zo schetst de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) risico’s op de werkvloer om de kans op arbeidsgerelateerde gezondheidsklachten tot een minimum te beperken. Een contract met een bedrijfsarts verplicht en voor ondersteuning kan de werkgever eventueel een arbodienst of arbodeskundige inschakelen.

Ga zelf aan de slag

Benieuwd hoe de situatie er binnen jouw bedrijf voorstaat? Met de zelfinspectietool Werkdruk en Ongewenst gedrag kunnen werkgevers naar de eigen organisatie kijken zoals een inspecteur van de Inspectie SZW dat doet.

Zie ook