Onvoldoende begrip voor ex-kankerpatiënten op het werk

Nederlandse werkgevers, leidinggevenden en collega’s hebben te weinig begrip voor werknemers die in het verleden kanker hebben gehad. Volgens ex-kankerpatiënten die na hun behandeling nog steeds kampen met vermoeidheid en andere klachten wordt daar te weinig rekening mee gehouden op de werkvloer.

Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) onder 3600 ex-kankerpatiënten. NFK is een campagne gestart om meer bewustzijn te creëren voor de late gevolgen van kanker. Zowel onder werkgevers als werknemers. Hiervoor is een nieuwe website kankerenwerk.nl gelanceerd. Daarop vinden werkgevers, zzp’ers en werknemers allerlei informatie, handvatten en tips over rechten en plichten, werkhervatting en re-integratie na kanker en tijdens de late gevolgen van kanker.

Uit het onderzoek blijkt dat tweederde van de ex-kankerpatiënten na vijf jaar nog steeds klachten ondervindt als vermoeidheid, verminderde lichamelijke conditie, concentratie-, geheugen- en seksuele problemen. Van hen voelt 61 procent zich door deze ‘late gevolgen van kanker’ beperkt in hun werk. Hoewel van familie, vrienden, artsen en zorgverleners veel steun wordt gevoeld, ervaart 57 procent van de ex-kankerpatiënten weinig begrip op het werk. Wat opvalt is dat ex-kankerpatiënten die onbegrip ervaren op het werk meer emotionele klachten hebben zoals angst, depressieve gevoelens en stress. Ze praten er minder over met collega’s en weten niet goed hoe zij met dit onbegrip om moeten gaan.

Er is nog weinig onderzoek gedaan naar welke methode van werkhervatting bij kanker het beste werkt. Stapsgewijs opbouwen van werk met concrete doelen lijkt het beste te werken. Het aanpassen van werkzaamheden of functies is makkelijker dan het wegpoetsen van vermoeidheid en minder foutgevoelig dan concentratieproblemen.

Al eerder is vastgesteld dat kanker als chronische ziekte kan worden beschouwd. In 2016 heeft de toenmalige minister van SZW hierover een brief aan de Tweede Kamer gezonden. Het is dus belangrijk voor werkgevers om hier op een passende wijze mee om te gaan.