De Arbowet in praktijk #1: Verhuurbedrijf K.A. van Daalen & Zn.

Sinds 1 juli 2018 is de vernieuwde Arbowet een feit. In een serie bedrijfsportretten doen 3 mkb’ers hun verhaal uit de praktijk. In aflevering 1 vertelt Peter van Daalen over het verhuurbedrijf K.A. van Daalen & Zn uit Pijnacker, dat hij runt met zijn broer.

Beeld: Yvonne Compier

1. In den beginne…

“Mijn broer Arjen en ik zijn sinds 2011 formeel eigenaar van K.A. van Daalen & Zn. We verhuren diverse grondverzetmachines met bediening. We zijn een echt familiebedrijf. We namen het over van onze vader. Zoals hij het ooit met zijn broer overnam van hun vader. Het begon allemaal op de boerderij van opa waar te weinig werk was voor al zijn kinderen. Zo kocht hij een trekkertje, een kraantje en ging zo steeds verder tot het boerenwerk naar de achtergrond verdween. Inmiddels telt ons bedrijf 22 werknemers met een schil van een grote groep vaste zzp’ers en inhuur van collega-bedrijven.”

2. Wat typeert een goede werkgever?

“Een goede werkgever houdt bedrijf en personeel zo goed mogelijk op de rit. Maar je doet het natuurlijk nooit helemaal goed. Onze lessen leerden we thuis: ‘Mensen zijn je kapitaal, daar moet je voor zorgen.’ Ik zie echt genoeg goede werkgevers, maar ik zie ook partijen die nog best een stapje mogen maken. Geld verdienen is belangrijk als ondernemer. Maar ten koste van wat? Wij kunnen hier samen lachen, maar ook huilen als het moet. Dat is ons ook heel wat waard.”

'Als jij goed bent voor je mensen, dan zijn jouw mensen goed voor jou. 'Omzien naar elkaar' noemen wij dat hier.'

3. Hoe passen jullie in je bedrijf de vernieuwde Arbowet toe?

“Toen de Arbowet in werking trad, hebben we dat onze mensen direct officieel laten weten tijdens een bijeenkomst. We benadrukten dat we samenwerken met een arbodienst en dat we een basiscontract afsloten. Zieke werknemers kunnen te allen tijde een bedrijfsarts raadplegen of een spreekuur bezoeken. Ooit hadden we iemand in dienst die bijna 12 jaar lang ziek was. Een heel lastig traject. Die zaak maakte ons nog bewuster van ons arbobeleid. We nemen het mee in onze functioneringsgesprekken: ‘Denk je dat je je werk tot je 67ste kunt volhouden hier?’ En bij nee: ‘Wat kunnen we eraan doen?’ Lastige gesprekken, maar broodnodig. Stel dat je in een vergelijkbaar proces verzeild raakt als die zieke man toen bij ons. Dan ben je echt niet blij. En wij ook niet.”

4. Hoe ver gaat jullie arbobeleid?

“We zijn er heel serieus in. We investeren ook in bureaus, stoelen en deskbikes om onze mensen zo vitaal mogelijk te houden. Waar nodig passen we ook onze machines aan voor een juiste werkhouding van onze mensen. Elke medewerker is echt anders. Letterlijk en figuurlijk. De een heeft soms een schop onder zijn achterwerk nodig en de ander een aai. Dat moet je leren lezen. Wat dat betreft ben je als werkgever net een voetbalcoach. Hoe haal je het maximale uit je team? Wij mogen niet klagen. Gelukkig hebben we een leuke club met mensen. Met de ene heb je meer dan met de ander, maar dat heb je binnen families ook. Je kunt nog zo’n mooi machinepark hebben, maar je mensen maken het verschil. Zij bepalen wat je met die apparaten doet. Kortom, investeer in je mensen.”

5. Wat is jouw arboslimme tip aan collega-ondernemers?

“Als ik collega’s trots onze nieuwe fitnessruimte laat zien, zie je sommige uit ongeloof hun hoofd schudden. Totdat ik het verhaal vertel over onze shovel-machinist met rug-, schouder- en nekklachten. Behalve dat we een ergonomische stoel hebben aangeschaft voor in zijn machine, sport die shovelmachinist hier inmiddels elke week onder leiding van een fysio. Hij is kilo’s afgevallen en de klachten zijn weg. Als zo’n man drie maanden thuis zit, kost het ons meer. Ziekte heeft zijn weerslag op bijna alles: het gezin, het bedrijf en de collega’s. Niemand heeft er iets aan. Dat zet andere ondernemers aan het denken, merk ik. Hun personeel moet ook door tot, inmiddels, hun 67ste. Dan moet je iets extra’s doen als werkgever. Als ondernemer en eigenaar moet je ‘omzien’ naar elkaar, zo noemen wij dat hier thuis. Met dank aan onze opa en vader. Wanneer je als ondernemer goed bent voor je eigen mensen, zijn jouw mensen ook goed voor jou.”

Nieuwe Arbowet sinds 1 juli 2017

Sinds 1 juli 2017 geldt de vernieuwde Arbowet. Deze is gericht op het beter betrekken van werkgevers en werknemers bij het arbobeleid. De wet heeft gevolgen voor de werkgever, de werknemer, de bedrijfsarts en de preventiemedewerker, maar ook voor het medezeggenschapsorgaan in de vorm van een ondernemingsraad (or) of personeelsvertegenwoordiging (pvt). Kijk voor meer informatie over de veranderingen in de Arbowet ook in de digitale toolkit.